استرس روانی چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

۱۴۰۰/۷/۴ ۲۰:۰:۱۳

زندگی پر از استرس روانی است ، که باعث می شود مردم همیشه بپرسند استرس روانی چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

قرار گرفتن مداوم در معرض استرس و فشار روانی باعث ایجاد اثرات منفی بر سلامت جسمی و روحی ، افزایش احساس خستگی و استرس و تأثیر بر سطح تمرکز ، علاوه بر طیف وسیعی از آسیب هایی که به مغز آسیب می رساند.


استرس روانی چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

استرس روانی بر مغز تأثیر می گذارد و باعث می شود اختلالات زیادی داشته باشد که برجسته ترین آنها موارد زیر است:
بر حافظه تأثیر می گذارد
استرس روانی می تواند باعث اختلال حافظه شود ، زیرا افزایش و ادامه این فشار منجر به آسیب سلول های مغزی می شود.

ناحیه ای از مغز به نام هیپوکامپ وجود دارد که مرکز حافظه مغز است و این ناحیه در افرادی که از استرس و افسردگی زیاد رنج می برند کوچک می شود.

همچنین ، استرس و استرس روانی به ناحیه ای از مغز به نام قشر پیش پیشانی آسیب می رساند و هنگامی که فشار بر این ناحیه افزایش می یابد ، برخی اختلالات روانی ممکن است رخ دهد که منجر به اختلال حافظه می شود.

سطح کورتیزول را افزایش می دهد
سطح کورتیزول را در بدن افزایش می دهد ، هورمونی که بسیاری از عملکردهای بدن را کنترل می کند ، مانند: متابولیسم.

در مورد سطح بالای کورتیزول ناشی از افزایش استرس ، شانس ابتلا به فشار خون بالا و بروز نوسانات خلقی که به شکل عصبی بودن ، اضطراب ، تمایل به ناراحتی و افسردگی ظاهر می شود را افزایش می دهد.

تمرکز را کاهش می دهد
وقتی به چیزی فکر می کنید که بیشتر برای فرد مزاحم است ، فرد می تواند دچار حواس پرتی شود و تمرکز او دشوار باشد ، بنابراین فرد برای مدت طولانی بیگانه می شود و بنابراین بهره وری کار تحت تأثیر قرار می گیرد و دوره های تکمیل کارهای مختلف افزایش می یابد.

همچنین باعث فشار روانی برای ارسال سیگنال های اشتباه به مغز می شود ، در نتیجه ناتوانی در تمرکز کامل.

اختلالات خواب
هرچه احساس اضطراب و تنش بیشتر باشد ، تفکر و ترس از موانعی که باعث این تنش می شوند ، بیشتر می شود که منجر به عدم تعادل در عملکرد مغز از جمله تنظیم خواب می شود .

بنابراین ، فرد از اضطراب روزانه ، مشکل در خوابیدن در زمان های مناسب ، بیدار ماندن در شب و ناتوانی در بیدار شدن زودهنگام رنج می برد.

با این حال ، اگر او بدون خواب کافی بیدار شود ، نمی تواند کارهای روزانه خود را به خوبی انجام دهد.

باعث عصبی شدن شدید می شود
استرس روانی باعث عصبی شدن بیش از حد می شود:

عدم تمرکز و عدم بهره وری.
خوب نخوابیدن
فشار بالا .
احساس اضطراب مداوم.
همه آنها شخص را عصبی تر می کنند و ممکن است عصبی شدن بیش از حد منجر به نتایج فاجعه بار شود.

چگونه می توان احساس استرس را کاهش داد
راههای کاهش این فشار روانی به شرح زیر است:

از منابع استرس دوری کنید
هنگامی که فردی علت استرس را در خود می یابد ، باید تا آنجا که ممکن است از آن دور شود ، چه افراد و چه مکانها.

اگر تنش ناشی از تلاش زیاد در محل کار است ، پس باید مدتی از این کار دوری کنید و بعداً کار را به پایان برسانید.

ورزش طولانی مدت بدون استراحت سلامت روانی را تهدید می کند.

ورزش روزانه
ورزش منظم به خلاص شدن از انرژی منفی ناشی از استرس های مختلف در زندگی کمک می کند.

انجام ورزشهای بسیار سخت و سنگین الزامی نیست ، اما تمرینات ساده صبحگاهی را می توان روزانه در مکانی باز انجام داد.

می توان ورزش هایی را انجام داد که به کسب آرامش کمک می کند ، مانند: تمرینات یوگا ، تمرینات تنفسی و همچنین شنا. بودن در آب به کسب آرامش روانی کمک می کند.



به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی یکی از مهمترین موارد برای کاهش احتمال استرس این است که 6 تا 8 ساعت در روز خوب بخوابید.



مدیریت زمان

لازم است برای همه چیز در طول روز زمان تعیین کنید ، زیرا این امر به شما کمک می کند تا در انجام کارهای روزانه احساس فشار و تأخیر نکنید و بنابراین نیازی به استرس نیست.

سازماندهی زمان به این صورت است که زود بیدار می شوید و از تمام روز استفاده می کنید ، و باید زمانی را برای استراحت اختصاص دهید و هر روز به کار و گذراندن وقت با اعضای خانواده و دوستان فکر نکنید.

خوردن یک رژیم غذایی کامل سالم
برای خلاص شدن از شر برخی از آثار استرس روانی که قبلاً به آن اشاره کردیم، میتوان از یک رژیم غذایی سالم استفاده کرد.

از آنجا که غذای سالم تأثیر قابل توجهی بر وضعیت روانی دارد ، زیرا عدم دسترسی به تغذیه سالم منجر به احساس خستگی ، لاغری و بی حالی می شود که باعث مشکل در کار و انجام وظایف می شود و در آن زمان کار جمع می شود و تنش و اضطراب ایجاد می شود.

همچنین ، بسیاری از غذاها باعث تحریک مغز و افزایش تمرکز می شوند ، که باید به آنها توجه شود ، مانند:

آجیل.
ماهی .
میوه.
سبزیجات.
از سوی دیگر ، غذاهای دیگری نیز وجود دارد که بر مغز تأثیر منفی می گذارد و باید از آنها اجتناب کرد ، مانند:

پلی ساکاریدها
فست فود.
چربی های ناسالم.
نمک ها