مضرات خواب زیاد

۱۴۰۰/۷/۵ ۱۰:۰:۱۲

بدن باید هر روز به اندازه کافی بخوابد و استراحت کند ، اما خواب بیش از حد می تواند تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی بگذارد. مضرات زیاد خوابیدن چیست؟

مضرات خواب زیاد

خواب بیش از حد ممکن است شانس ایجاد طیف وسیعی از عوارض و مشکلات سلامتی را افزایش دهد ، مانند:

1. بیماریهای قلبی عروقی
خواب بیش از حد می تواند بر سلامت سیستم گردش خون تأثیر منفی بگذارد و نشان داده شده است که خوابیدن 9 تا 11 ساعته زنان در شب ممکن است احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد.
همچنین نشان داده شده است که خواب زیاد یا کم خوابی ممکن است احتمال حمله قلبی را افزایش دهد ، اما ارتباط بین خواب زیاد و بیماری های قلبی عروقی هنوز کاملاً مشخص نیست.

2. انواع اختلالات روانی
یکی از مضرات خواب بیش از حد این است که ممکن است باعث ایجاد طیف وسیعی از اختلالات روانی مختلف شود ، در اینجا لیستی از مهمترین آنها ذکر شده است:

افسردگی
اما باید توجه داشت که رابطه بین افسردگی و خواب بیش از حد هنوز محل بحث است.در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند خواب زیاد ممکن است باعث افسردگی شود ، برخی دیگر معتقدند خواب زیاد باعث افسردگی می شود اما برعکس آن صادق نیست.

نگران بودن
خواب زیاد یا کم خوابی ممکن است باعث افزایش اضطراب در برخی افراد شود که بر جنبه های مختلف زندگی آنها تأثیر منفی می گذارد و بی خوابی مزمن ممکن است شانس ایجاد اضطراب را افزایش دهد.

مشکلات درک و تمرکز
خواب بیش از حد می تواند پیری مغز را تسریع کرده و توانایی انجام برخی کارها را با کارایی معمول ، حتی کارهای ساده ، کاهش دهد.

سایر اختلالات روانی
ممکن است فرد را به برخی از اقدامات ناسالم یا حتی خطرناک مانند: اقدام به خودکشی ، مصرف غیرقانونی مواد مخدر یا برخی از انواع داروها سوق دهد.

3. سردرد و کمردرد
خواب زیاد می تواند احساسات متفاوتی از درد را در بدن تحریک کند یا شدت دردی را که در حال حاضر در بیمار وجود دارد افزایش دهد. به عنوان مثال ، خواب بیش از حد ممکن است باعث موارد زیر شود:

افزایش شدت سردرد در افرادی که مستعد سردرد هستند ، زیرا خواب زیاد ممکن است باعث عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی در مغز شود.
احساس درد عمومی در بدن و افزایش درد حاد در پشت در افرادی که به طور خاص از کمردرد رنج می برند .
4. آسیب های دیگر
آسیب های زیاد خوابیدن به مواردی که در بالا ذکر شد منتهی نمی شود ، اما خواب زیاد ممکن است آسیب های دیگری نیز داشته باشد که هنوز در حال تحقیق و مطالعه هستند ، مانند:

چاقی ، همانطور که برخی مطالعات نشان داده اند خوابیدن 9-10 ساعت در روز ممکن است احتمال چاقی را افزایش دهد.
دیابت ، همانطور که مشخص شده است خواب زیاد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
مرگ ، همانطور که مشخص شد افرادی که بیش از 9 ساعت در شب می خوابند و به طور منظم شانس مرگ را در مقایسه با افرادی که 7-8 ساعت در شب می خوابند افزایش می دهند و خواب زیاد ممکن است احتمال مرگ را در افراد افزایش دهد.
دلایل خواب زیاد
خواب بیش از حد ممکن است یک نوع تنبلی گذرا نباشد ، اما موارد زیادی وجود دارد که ممکن است باعث خواب زیاد شود ، در اینجا لیستی از مهمترین آنها وجود دارد:

1. نارکولپسی
نارکولپسی یک اختلال عصبی است که وقتی مغز دچار نقصی می شود که مانع کنترل چرخه خواب و بیداری می شود ، ایجاد می شود ، که ممکن است باعث شود بیمار بدون هشدار در هر زمان و هر مکان به خواب برود.

2. افسردگی
افسردگی است یکی از شایع ترین علل پرخوابی یک فرد افسرده احساس می کند سطح انرژی پایین دارد و خستگی بیشتری دارد، که می تواند او را به خواب برای مدت طولانی تر از حد معمول شود.

3. آپنه خواب
این بیماری باعث می شود بیمار در مدت زمان کوتاهی تنفس خود را متوقف کند ، که ممکن است منجر به بیدار شدن مکرر در شب شود و چرخه معمول خواب را قطع کند ، که ممکن است نیاز بدن به خوابیدن طولانی مدت در طول روز و شب را افزایش دهد.

4. پرخوابی
این اصطلاحی است که معمولاً به شرایطی گفته می شود که در آن تمایل فرد برای خوابیدن بیشتر در طول روز افزایش می یابد ، تمایلی که کاهش نمی یابد و حتی در هنگام چرت زدن طولانی یا کوتاه روز نیز برآورده نمی شود .

خواب بیش از حد ممکن است طیف وسیعی از عوارض سلامتی مانند اضطراب و مشکلات حافظه را ایجاد کند.

5. دلایل دیگر
مانند مصرف داروهایی که ممکن است باعث خستگی و خواب آلودگی شوند و نوشیدن الکل .

ساعات خواب توصیه شده
بسته به سن ، تعداد ساعات خواب توصیه شده است:

نوزادان تا 3 ماهگی: 14-17 ساعت خواب در روز.
نوزادان 4-11 ماهه: 12-15 ساعت خواب در روز.
کودکان 1-2 ساله: 11-14 ساعت خواب در روز.
کودکان 6 تا 13 سال: 9-11 ساعت خواب در روز.
نوجوانان 14 تا 17 ساله: 8-10 ساعت در روز.
بزرگسالان 18-64 ساله: 7-9 ساعت در روز.
افراد مسن بالای 65 سال: 7-8 ساعت در روز.