آیا بین کمبود توجه یا ADHD و مشکلات خواب در کودکان رابطه وجود دارد؟

۱۴۰۰/۷/۵ ۵:۰:۱۱

اختلالات خواب در کودکان مبتلا به ADHD شایع است . این اختلالات شامل تنفس در هنگام خواب ، خروپف ، حرکات دوره ای پا در هنگام خواب ، بیدار شدن مکرر و مشکلات زمان خواب (تغییرات قابل توجه در زمان خواب و مدت زمان خواب از یک شب به شب دیگر) است.

کمبود خواب منجر به افسردگی ، تکانشگری و ناتوانی در تمرکز می شود. همچنین مشخص شده است که کم خوابی توانایی یادگیری موثر را برای مدت طولانی مختل می کند.

جزئیات مطالعه
در این مطالعه که توسط دکتر روت گروبر از دانشگاه مک گیل مونترال در کانادا انجام شد ، محققان از تجهیزات آزمایشگاهی که از آزمایشگاه خواب گرفته شده استفاده کردند و کودکان را در حالی که روی تخت خواب بودند ، مورد بررسی قرار دادند. در طول مطالعه او هیچ دارویی مصرف نکرد. در این مطالعه 15 کودک 7 تا 11 ساله مبتلا به ADD/ADHD و 23 کودک بدون ADD تشخیص داده شد.
این مطالعه به دنبال بررسی مدت زمان خواب کودک ، مدت زمان واقعی خواب و مدت زمان خواب REM است (خواب عمیق که با حرکات سریع چشم و سطح بالای مغز و فعالیت فیزیولوژیکی مشخص می شود).

در همان زمان ، از والدین خواسته شد که پرسشنامه ای را تکمیل کنند تا بررسی شود آیا فرزندانشان دچار اختلالات خواب شده اند که با اضطراب مربوط به خواب نشان داده شده است ، مانند ترس در اتاق تاریک ، ترس از کابوس ، ترس از رها شدن یا خواب آلودگی در روز.

نتایج
نتایج مطالعه نشان داد که کودکان مبتلا به ADD/ADHD به طور متوسط ​​در مرحله REM نیم ساعت کمتر و 15 دقیقه کمتر می خوابند. کودکانی که کمبود توجه و تمرکز داشتند زمان بیشتری برای به خواب رفتن داشتند ، بیشتر از خوابیدن مضطرب بودند و زمان خواب کوتاه تری داشتند.

توصیه برای همه کسانی که از مشکلات خواب رنج می برند این است که یک برنامه منظم خواب را در یک زمان ثابت و حداقل 6-8 ساعت به طور مداوم در شب حفظ کنند. به والدین توصیه می شود به روال خواب کودک توجه داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که: ساعت خاموش کردن چراغ ها را تعیین کنید (در تعطیلات بسیار مهم است) ، ساعت خاموش کردن چراغ ها شامل چند دقیقه آرامش و استراحت قبل از خواب است. به خواب رفتن خواندن قبل از خواب به ایجاد آرامش کمک می کند.

همچنین توصیه می شود در ساعات بعدازظهر از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. گاهی اوقات ، فعالیت های ورزشی در ساعات عصر می تواند بدن را بیدار کند و خوابیدن را دشوار کند. در صورتی که مشکلات غیرطبیعی خواب ادامه یافت یا به مدت طولانی ادامه یافت و حتی در نظر گرفتن یک معاینه حرفه ای در آزمایشگاه خواب ، مشاوره پزشکی بسیار مهم است.

علاوه بر توصیه فوق ، به ویژه برای کودکان مبتلا به ADHD ، فعالیتهای عصبی شناختی کامپیوتری باید در نظر گرفته شود ، که مشخص شده است به بیماران مبتلا به ADHD که دارای مشکلات خواب نیز هستند ، کمک می کند: خواب آلودگی و تمایل به خوابیدن چند بار در طول روز. یا مشکل خوابیدن در شب ، در نتیجه آرامش درونی ، مشخص ترین وضعیت برای کسانی است که از نقص توجه و اختلال تمرکز با بیش فعالی رنج می برند.

در روش آموزش عصبی-شناختی ، با استفاده از برنامه های کامپیوتری AttenGo ، برای افراد دارای نقص توجه و اختلال تمرکز ، که در آن تمرکز بر فعالیت های شناختی توجه و تمرکز است ، اما نه تنها ، آموزش این برنامه در افرادی که رنج می برند بهبود می یابد. از اختلال نقص توجه ADD / ADHD امواج فعالیت مغز بتا 1 است و جریان خون در لوب پیشانی نیز همینطور است.

این وضعیتی را ایجاد می کند که در آن انتقال دوپامین (ماده شیمیایی لذت بخش) همراه با علائم ADD/ADHD در لوب پیشانی مغز بهتر است.

کاربران این برنامه گزارش دادند که علاوه بر کاهش علائم ADHD ، مشکل در خواب نیز کاهش می یابد و کسانی که خواب آلودگی را تجربه کرده اند ، از نظر هوشیاری احساس بهتری دارند.