انواع تولید مثل غیر جنسی

۱۴۰۰/۶/۲۹

منظور از تولید مثل غیر جنسی چیست؟

تولید مثل غیرجنسی گونه ای از تولید مثل است که در آن فرزندان فقط از یک موجود زنده به وجود می آیند و این نسل فقط ویژگی های آن موجود را به ارث می برد. این شکل اصلی تولید مثل موجودات تک سلولی مانند باکتری ها است و این نوع تولید مثل مورد استفاده گیاهان و قارچها است.


تولید مثل توسط اسپورها

برخی از موجودات زنده و بسیاری از باکتری ها ، گیاهان و قارچ ها از طریق اسپور تولید مثل می کنند. اسپورها ساختارهایی هستند که به طور طبیعی به عنوان بخشی از چرخه حیات یک ارگانیسم رشد کرده اند ، اما برای جداسازی از ارگانیسم ، پخش و پراکندگی در محیطی آماده شده اند ، خواه این در هوا یا آب و هنگامی که شرایط اطراف مناسب است ، ارگانیسم هاگهای خود را آزاد می کند و هر اسپور به خودی خود یک ارگانیسم جداگانه است و سپس این هاگها به موجودات کاملاً توسعه یافته تبدیل می شوند و سپس اسپورهای آنها دوباره رشد می کنند و چرخه تکرار می شود


همجوشی هستهای

پروکاریوت ها و برخی تک یاخته ها با شکافت دوتایی تولید مثل می کنند ، این اتفاق زمانی رخ می دهد که محتویات یک سلول به صورت داخلی رونویسی شده و سپس تقسیم می شود و سلول به دو موجودیت جداگانه تقسیم می شود ، بنابراین به جای یک سلول ، دو سلول جداگانه وجود دارد که کاملاً با سلول یکسان هستند. ویژگی های ژنتیکی یکسان

تکثیر رویشی

بسیاری از گیاهان دارای ویژگی های ژنتیکی تخصصی هستند که به آنها اجازه می دهد بدون کمک بذر یا اسپور تکثیر شوند. این از طریق میوز اتفاق می افتد ، جایی که هر قسمتی از گیاه مانند ساقه ، ریشه یا جوانه ها گرفته شده و در شرایط مناسب قرار می گیرند ، در نتیجه یک گیاه مشابه گیاه مادر ایجاد می شود. این را تکثیر رویشی می نامند . مثالها شامل تکثیر سیب زمینی توسط غده ، ساقه توت فرنگی و پیاز لاله می باشد.

تولید مثل با جوانه زدن

ارگانیسم هایی مانند پروتئین ها ، مخمرها و برخی ویروس ها با جوانه زدن تکثیر می شوند ، این فرآیندی است که در آن یک ارگانیسم کاملاً جدید روی موجودات دیگر رشد می کند و جوانه های خود را تولید می کند.


تولید مثل تقسیمی

بسیاری از کرم های حلقوی و اکینودرم ها مانند ستاره دریایی با یک نوع تولید مثل غیرجنسی ، یعنی تکه تکه شدن ، تولید مثل می کنند ، به این ترتیب یک موجود زنده به چندین قسمت تقسیم می شود و از هر بخش ، ارگانیسم دیگری دقیقاً مشابه ارگانیسم اصلی تولید می شود و با تولید مولکول ها ، اجزای آن به سرعت رشد می کنند. سلولهای جدید برای تشکیل ماهیچه و الیاف و ساختار داخلی ، و این تقسیم می تواند توسط ارگانیسم عمدی یا غیر عمدی باشد.


مزایای تولید مثل غیر جنسی چیست؟

تولید مثل غیرجنسی در مواردی که افزایش تعداد اعضای گونه مهم است یا در محیط های پایدار که نیازی به تنوع ژنتیکی ندارند مفید است ، زیرا تنوع در ویژگی ها و تولید صفات ژنتیکی جدید تنها از طریق تولید مثل جنسی رخ می دهد.

انواع تکثیر غیرجنسی در گونه های مختلف بسیار متفاوت است ، از باکتری گرفته تا قارچ و گیاهان تا حیوانات ، به ویژه بی مهرگان ، جایی که فقط تولید مثل غیرجنسی رخ می دهد. مشخص است که غدد جنسی در حیوانات پایینی موقتی هستند ، در حالی که در گونه های جانوری بالاتر دائمی هستند.

آیا تولید مثل جنسی و جنسی می تواند ترکیب شود؟

برخی از گونه ها می توانند بین تولید مثل جنسی و غیرجنسی متغیر باشند ، این توانایی به نام ناهمگونی غیرطبیعی شناخته می شود و این تغییر به شرایط بستگی دارد و چنین تناوبی در برخی از گونه ها مانند موجودات میکروسکوپی به نام چرخاننده یا چرخ دنده و برخی از انواع حشرات مانند شته هایی که در بعضی اوقات تخمک ها توسط میوز تولید نمی شوند و بنابراین خود را تولید می کنند ، و برخی از انواع زنبورها ، خزندگان ، ماهی ها و چند پرنده که از طریق یکی از انواع تولید مثل غیر جنسی به نام پارتنوژنز یا ماده تولید مثل می کنند ، جایی که ماده ها حمل می کنند جنین هایی که دقیقاً شبیه آنها هستند.
..