آیا یک سیارک در اردیبهشت ۱۳۹۹ با کره زمین برخورد خواهد کرد؟

۱۳۹۹/۵/۱۵

ناسا هشداری در مورد برخورد سیارک ۵۲۷۶۸ (1998OR2) با کره زمین در ماه آپریل سال ۲۰۲۰ داده بود که می تواند باعث یک فاجعه خطرناک شود.

اما آیا این خبر حقیقت دارد؟ خیر.


در ۲۹ آپریل ۲۰۲۰ برابر با ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، یک سیارک با مسافت تقریبی ۶۵۰۰۰۰۰ کیلومتر از کنار کره زمین عبور خواهد کرد که می تواند مورد توجه منجمین و علاقه مندان به ستاره شناسی باشد.
این جمله اصلا به نظر هشدار دهنده نمی آید اما خیلی از رسانه ها عناوینی در مورد این سیارک و خطرناک بودنش برای کره زمین نوشته اند.

درست است که این سیارک به زمین نزدیک خواهد شد اما بیش از ۶۲۰۰۰۰۰ کیلومتر نخواهد بود.
ناسا به طور مداوم در حال بررسی این سیارک ها و شهاب سنگ هایی است که ممکن است خطری برای کره زمین باشند. وقتی چنین اجرامی در نزدیکی کره زمین پدیدار می شوند ناسا به بررسی دقیق آنها می پردازد تا بداند آنها چه موقع به نزدیکی زمین می رسند، با چه سرعتی حرکت می کنند، اندازه آنها چقدر است و تا چه حد نزدیک خواهند شد.

سیارک 52768 (1998 OR2) همانطور که از نامش پیداست، در سال ۱۹۹۸ میلادی کشف شد. پس این سیارک یک ظهور ناگهانی و ترسناک بالای کره زمین نداشته است.
بیش از دو دهه است که ناسا مشغول بررسی این سیارک است و خب اطلاعاتی نیز در موردش کسب کرده است. برای مثال این سیارک نسبتا بزرگ است و قطری حدود ۱.۱ تا ۲.۵ میلیون مایل دارد و در نزدیکترین مسافتش با کره زمین سرعتی حدود ۲۰۰۰۰ مایل بر ساعت (چیزی معادل ۳۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت)خواهد داشت.

اگر سیارکی با این عظمت به کره زمین برخورد کند البته که فاجعه عظیمی رخ خواهد داد اما این سیارک در فاصله ای از کره زمین حرکت خواهد کرد که تقریبا برابر است با ۱۶ برابر فاصله کره زمین و ماه.

این سیارک در حال حاضر در لیست ناسا برای "برخوردهای احتمالی آینده زمین" نیست.

..