آیا استرس باعث سفید شدن موها می شود؟

۱۴۰۰/۸/۲۶

موها با افزایش سن ، که نشانه اولیه پیری است ، خاکستری می شوند و محققان معتقدند استرس می تواند سفیدی موها را تشدید کند. ریچارد اسپنسر MIT ، متخصص تریکولوژی در موسسه Trichologists در گفتگو با روزنامه بریتیش اکسپرس ، علت علمی سفید شدن ناشی از استرس را توضیح داد.

"مطالعات جدید نشان می دهد که اثرات سیستم عصبی مانند استرس ، اضطراب ، آسیب های روانی و سایر موارد باعث تولید کورتیزول ، معروف به هورمون استرس می شود و این به نوبه خود می تواند با تأثیر بر سلول های بنیادی مسئول ایجاد سفیدی زودرس موها باشد."

موها در واقع سفید یا تقریباً بی رنگ (بدون رنگدانه) هستند و به گفته آقای اسپنسر ، موها فقط به دلیل مخلوطی از موهای تیره و سفید خاکستری به نظر می رسند و خاطرنشان کرد که "گاهی اوقات ، اما در موارد نادر ، موهای بدون رنگدانه می تواند رنگ طبیعی خود را بازیابد. "

البته ، سفید شدن زودرس مو دلایل دیگری نیز دارد و همانطور که اسپنسر اشاره کرد ، با ژنتیک نیز مرتبط است و مشکلات سلامتی که ممکن است سفیدی رنگ را شامل شود عبارتند از:

- کمبود ویتامین B12

- نوروفیبروماتوز (بیماری فون رکلینگ هاوزن نیز نامیده می شود): بیماریهای ارثی در رشد تومورها در طول اعصاب و رشد غیرطبیعی استخوانها و پوست.

اسکلروز سل: یک بیماری ژنتیکی غیر معمول است که باعث ایجاد تومورهای خوش خیم در اندام های مختلف (از جمله مغز ، قلب ، کلیه ها ، چشم ها ، ریه ها و پوست) می شود.

بیماری تیرویید.

بیماری پیسی: این شرایط باعث از بین رفتن سلولهای رنگدانه (سلولهای پایه فولیکولهای مو که رنگ تولید می کنند) می شود - احتمالاً به دلیل عدم تعادل سیستم ایمنی بدن و حمله به پوست سر به جای عفونت.

آلوپسی آریتا: اختلالی است که در آن ریزش ناگهانی لکه های مو به خصوص موهای رنگ دار (نه خاکستری) وجود دارد. این می تواند منجر به سفید شدن "یک شبه" شود زیرا موهای خاکستری یا سفید قبلی که قبلا وجود داشت ناگهان بیشتر مشهود می شوند.
هنگامی که رشد مو از سر گرفته می شود ، ممکن است سفید یا خاکستری باشد ، اما در نهایت موهای رنگ دار ممکن است دوباره برگردند.
..