آیا خوردن خیار، کاهو و کلم در بیماری کرونا تاثیر دارد؟

۱۳۹۹/۵/۲۵

تحقیقاتی در برخی کشورهای اروپایی انجام شده است که در مورد تاثیر کلم پیچ و خیار بر نرخ مرگ ویروس کرونا انجام شده است.

در این تحقیقات، محققان دریافتند که این امکان برای کشورهایی که خوردن کلم پیچ و خیار به میزان فراوان در رژیم غذایی آنان وجود دارد می تواند نرخ مرگ در ویروس کرونا را کاهش دهد.
افزایش میزان مصرف روزانه این سبزیجات به میزان یک گرم می تواند نرخ مرگ را کاهش دهد.

تحقیقات اولیه گزارش می داد که نرخ کشتار کووید- ۱۹ در کشورهایی که سبزیجات تخمیر شده را به میزان بالا مصرف می کرده اند، به نظر کم می رسد.
در این تحقیقات اینگونه مطرح شد که این اثر محافظتی احتمالا به خاطر فعالیت های آنتی اکسیدان این نوع مواد غذایی بر مقاومت انسولین است،‌ چون خیلی از سبزیجات اثرات آنتی اکسیدانی ضد دیابت و بیماری های قلبی دارند.

تیم تحقیقات این فرضیه را مطرح کردند که مصرف بالای سبزیجات خانواده کلم ها مثل بروکلی، کلم پیچ (سفید، قرمز) می تواند به نرخ پایین مرگ کرونا ویروس در کشورهای مصرف کننده این سبزیجات، مربوط باشد.
همچنین این گزارشات نشان می دادند که به میزان هر یک گرم افزایش مصرف کلم پیچ، ریسک مردن از طریق کووید-۱۹ به میزان ۱۳.۶ درصد کاهش می یافت و در مورد خیار به ازای هر یک گرم مصرف بیشتر ریسک مرگ تا ۱۵.۷ درصد کاهش می یافت.

ترکیبات طبیعی بی شماری از سبزیجات حاصل می شود که فعال کننده های موثر عامل رونویسی مربوط به اثرات آنتی اکسیدانی مثل Nrf2 می باشند.

سبزیجات خانواده کلم ها سرشار از سولفورافان هستند که یک فعال کننده موثر Nfr2 می باشند.

با این حال خیار که از این خانواده نمی باشد اما دارای ترکیبی به نام کوکوربیتاسین بی است که از طریق فعالسازی Nrf2 اثرات ضد التهابی و کاهنده قند خون را اعمال می کند.

اما در این میان کاهو کاملا اثر عکس دارد. برای محققین کاهو به یک معما تبدیل شده است و آنها توضیحی برای این موضوع ندارند.
کارشناسان در این تحقیقات متوجه شدند که نرخ مرگ و میر از طریق کرونا ویروس در کشورهایی که مصرف بالای کاهو داشته اند مثل ایتالیا و اسپانیا نسبت به کشورهایی که در آنها کاهوی کمتری مصرف می شده است مثل آلمان، بیشتر بوده است.

دکتر بوسکت گفته است که این تحقیقات و تحقیق دیگری که بر روی غذاهای تخمیر شده صورت گرفته است، ارتباط محکمی با Nrf2 و محافظت در برابر شدت سختی بیماری کرونا دارد.

البته محققان بر این موضوع تاکید دارند که این تحقیقات فقط تاثیر رژیم غذایی بر ویروس کرونا را بیان می کند و بخشی از فرضیه ایست که در مورد خواص آنتی اکسیدانی سبزیجات و تاثیر آن در پیشگیری از موارد حاد بیماری کروناست.
مورد دیگر اینکه این تحقیقات فقط محدود به کشورهای اروپایی بوده و نمی توان آن را برای سایر مناطق نیز در نظر گرفت.

تاثیر کلم و خیار در کورونا

..