اثرات کم خوابی بر مغز

۱۴۰۰/۷/۴ ۵:۰:۱۱

آیا شما یکی از کسانی هستید که ساعت های کافی نمی خوابید؟ بنابراین باید مراقب باشید ، زیرا اثرات کم خوابی بر مغز در مواقعی بسیار جدی است.

مشخص است که خواب کافی با کیفیت در شب باعث افزایش احساس بهبودی می شود ، زیرا خواب به بدن زمان استراحت و جمع آوری انرژی می دهد و همچنین برای حمایت از توانایی مغز در یادگیری و به خاطر سپردن ضروری است.

اثرات کم خوابی بر مغز
در هنگام خواب در حالی که بدن در حال استراحت است ، مغز مشغول پردازش اطلاعاتی است که در طول روز به دست می آورد و خاطرات خود را شکل می دهد ، اما اگر فردی دچار کمبود خواب باشد ، توانایی یادگیری و حفظ اطلاعات جدید او مختل می شود.

در اینجا مهمترین اثرات کمبود خواب بر مغز ذکر شده است:

1. حافظه ضعیف
افرادی که از کم خوابی مداوم رنج می برند ، بیشتر در معرض فشار خون بالا ، دیابت و تنگ شدن رگ های خونی هستند ، که به نوبه خود می تواند جریان خون را در مغز کاهش دهد.

از آنجا که سلولهای مغزی به مقدار زیادی اکسیژن و قند نیاز دارند ، این امر باعث می شود که مشکل جریان خون در آنها بر عملکرد صحیح آنها و قرار گرفتن در معرض اختلال حافظه تأثیر بگذارد .

2. افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل
کم خوابی می تواند به نحوی دیگر بر مغز تأثیر بگذارد.یک مطالعه نشان داد که میزان بیشتری پروتئین به نام بتا آمیلوئید در مغز موش هایی که از خواب محروم هستند در مقایسه با موش هایی که اجازه خوابیدن عادی را داشتند وجود داشت.

در انسان ، رسوبات بتا آمیلوئید در مغز با کاهش حافظه و توانایی تفکر و همچنین افزایش خطر زوال عقل همراه است .

3. تمرکز ضعیف و افزایش عصبی بودن
یکی از آسیب های کم خوابی بر مغز تأثیر منفی آن بر وضعیت روحی و روانی فرد است. کمبود خواب ممکن است منجر به احساس بی حوصلگی و افزایش آسیب پذیری در برابر تغییرات خلقی شود و می تواند بازده تصمیم گیری را کاهش دهد.

4. توهم و بیماری روانی
اگر کمبود خواب به اندازه کافی طول بکشد ، ممکن است فرد دچار توهم شود ، یعنی دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که واقعاً وجود ندارند.

کمبود خواب همچنین می تواند منجر به همه موارد زیر شود:

شیدایی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی
افزایش رفتارهای تکانشی.
اضطراب و افسردگی ؛
پارانویا .
بروز افکار خودکشی
5. کاهش شناخت
کاهش شناخت یکی از آسیب های کم خوابی در مغز است ، زیرا مشخص شد که کم خوابی منجر به ضعیف شدن فعالیت سلول های مغزی می شود که باعث می شود ارتباط عصبی بین آنها ضعیف شود ، بنابراین پاسخ آنها به محرک ها کندتر از حد معمول است.

6. احتمال تصادفات را افزایش می دهد

برجسته ترین آسیب ناشی از کم خوابی در مغز ، افزایش خطر تصادفات است و این به دلیل حواس پرتی توجه در نتیجه تاخیر در انتقال سیگنال های عصبی و عدم پاسخ نورون ها با کارآیی است.

نکاتی برای جلوگیری از کم خوابی
پس از آگاهی از مهمترین اثرات کم خوابی بر مغز ، نکاتی وجود دارد که ممکن است به شما در خواب کافی کمک کند:

خوابیدن و بیدار شدن هر روز در زمانی خاص.
به طور منظم ورزش کنید ، اما حداقل سه ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.
از مصرف کافئین ، الکل و نیکوتین قبل از خواب خودداری کنید.
زمانی را برای استراحت قبل از خواب اختصاص دهید حمام گرم کنید ، کتاب بخوانید و چای بدون کافئین بنوشید ، علاوه بر اجتناب از هرگونه فعالیتی که ممکن است باعث ایجاد استرس شود.
دو یا سه ساعت قبل از خواب غذا بخورید .
با ایجاد اتاق تاریک ، خنک و راحت ، محیطی آرام را برای خواب ایجاد کنید.
از اتاق خواب فقط برای خواب استفاده کنید و تلویزیون تماشا نکنید یا در رختخواب از کامپیوتر استفاده نکنید.