ظروف سفالی غذا را بدون برق خنک می کنند

۱۴۰۰/۱۰/۳

تراکولر شکل جدیدی از ظروف غذای سفالی سنتی است که بر اساس اصل خنک کننده های تبخیری است که قرن ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز در بسیاری از کشورهای جهان مانند هند و نیجریه مورد استفاده قرار می گیرد. زیر قابلمه ها یا یخچال های قابلمه ای تاریخچه ای غنی دارند که قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد می رسد و قرن هاست که در آشپزخانه به عنوان دستگاه خنک کننده تبخیری در سراسر جهان استفاده می شده است. گلدان بیرونی متخلخل، متشکل از دو ظرف سفالی، با ماسه مرطوب پوشانده شده بود و اطراف آن را یک دیگ سفالی لعابدار داخلی احاطه کرده بود که مواد غذایی را می‌توان در آن مانند نگهداری در یخچال نگهداری کرد.



این ظروف مطلقاً به برق نیاز ندارند، فقط به منبع آب و مقداری هوای خشک برای خنک نگه داشتن محصولات و سایر مواد غذایی نیاز دارند. برای احیای دیگ برای استفاده مدرن، طراح Elle Perry از لندن یک یخچال سه طبقه ساخته است که می تواند دقیقاً در خانه روی میز آشپزخانه قرار گیرد.



پری پس از اینکه متوجه شد که یخچال های خانگی 10 درصد انرژی خانه را مصرف می کنند، مجبور به طراحی تراکولر شد.



تراکولر از سه قطعه مخروطی دو طرفه با دسته‌های یکپارچه تشکیل شده است، دسته‌ها از هر دو طرف هر کاسه منشا می‌گیرند و همچنین به عنوان لوله‌ای برای ریختن آب و ایجاد خنک‌کننده تبخیری عمل می‌کنند. به لطف طراحی مدولار و عمودی، کولر به خوبی بر روی هر پیشخوان آشپزخانه قرار می گیرد ومی توان آن را برای دسترسی به مواد غذایی داخل هر ظرف جدا کرد.


terracooler
..