کمبود ویتامین دی ممکن است شدت علائم کووید را ۱۴ برابر افزایش دهد

۱۴۰۰/۱۲/۳

محققان همواره در تلاش هستند تا آزمایش‌ها و مطالعات زیادی را برای مقابله با کووید 19 انجام دهند و واکسن‌ها در متوقف کردن موج عفونت کرونا بسیار موفق عمل کرده‌اند، اما با حضور این جهش‌یافته جدید، به‌ویژه معروف‌ترین آنها Omicron، محققان هشدار می‌دهند که کمبود یک ویتامین می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.



مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه بار ایلان و مرکز پزشکی گالیله (GMC) انجام شد، تأیید کرد که کمبود ویتامین D ممکن است منجر به عواقب بدتری در هنگام ابتلا به بیماری کرونا شود، و تیم تحقیقاتی سوابق بیماران را حتی سال‌ها قبل از اینکه ثابت شود، بررسی کردند. آنها کووید داشتند.



این مطالعه سطوح ویتامین D 1176 بیمار بستری در بیمارستان GMC را که نتیجه آزمایش (PCR) مثبت داشتند، بررسی کرد و اندازه‌گیری سطح ویتامین D برای 253 بیمار بزرگسال کووید از آوریل 2020 تا فوریه 2021 در دسترس بود.



از این تعداد، 52 درصد کمبود ویتامین D ، با سطوح زیر 20 نانوگرم در میلی لیتر، 14 درصد دیگر دارای سطوح ناکافی (20 تا 30 نانوگرم در میلی لیتر) و 17 درصد دارای سطوح کافی (30 تا 40 نانوگرم در میلی لیتر) بودند. 16 درصد سطوح نرمال بالا (بیش از 40 نانوگرم در میلی لیتر) داشتند.



نتایج به قدری قابل توجه بود که محققان گفتند می توانند نتایج بیماران را تنها بر اساس سن و سطح ویتامین D تعیین کنند.



کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به COVID-19



بر اساس این مطالعه، احتمال ابتلا به یک مورد حاد یا بحرانی کووید-19 در بیمارانی که کمبود ویتامین D داشتند، 14 برابر بیشتر از بیماران با بیش از 40 نانوگرم در میلی لیتر بود، به این معنی که ویتامین D از این ویروس محافظت می کند.



اهمیت ویتامین D



این متخصصان توضیح دادند که تمام اهمیت در این واقعیت نهفته است که ویتامین D به افراد مبتلا به عفونت کووید کمک می کند زیرا در تقویت سیستم ایمنی موثر است و این امر مقابله با پاتوژن های ویروسی را که به سیستم تنفسی حمله می کنند آسان تر می کند.



همچنین، مقامات بهداشتی به طور گسترده مصرف مکمل‌های ویتامین D را برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن هنگام شروع همه‌گیری تشویق کردند، زیرا این ویتامین به دلیل نقشش در حفظ سلامت استخوان‌ها، با تسهیل جذب روده‌ای کلسیم و طبق یافته‌های جدید، سطوح پایین این ویتامین شناخته شده است. مواد مغذی می تواند عامل اصلی تعیین کننده نتیجه یک فرد پس از ابتلا به COVID-19 باشد.



محققان تاکید کردند که در بدن، ویتامین D برای Omicron به همان اندازه که برای سویه های قبلی مهم بود، مهم است.



مطالعه آنها به گردآوری مجموعه‌ای از شواهد در حال تکامل کمک می‌کند که نشان می‌دهد سابقه کمبود ویتامین D یک بیمار یک عامل خطر پیش‌بینی‌کننده مرتبط با سیر بالینی و مرگ‌ومیر COVID-19 است.



محققان اکنون همچنین خواهند دید که آیا نتایج در مطالعات دیگر قابل تکرار هستند تا بهترین راه برای ادغام کافی ویتامین D در عمل بالینی را تعیین کنند.



البته متخصصان به نیاز به دریافت ویتامین D که معمولاً از طریق نور خورشید به دست می آید، اشاره کردند، به خصوص که در غذاها کمیاب است.

..