۵ راهکار برای مقابله با ریزش مو ناشی از استرس

۱۴۰۰/۸/۲۵ ۵:۰:۱۱

ریزش مو بسیار رایج است ، به طوری که یکی از کلینیک های برجسته ریزش مو در انگلستان گزارش داده است که 40 درصد از زنان و 30 درصد از مردان بالای 25 سال نگران ریزش مو هستند و این میزان در مردان بالای 70 سال به 70 درصد می رسد. عموما این مشکل بیشتر در مردان شایع است و تقریباً 40 درصد مردان در برهه ای از زندگی خود کاملاً طاس خواهند شد. یک مطالعه اشاره می کند که ریزش مو بسیار دردناک است و اگرچه دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد ، استرس مزمن شایع ترین است.

برخی از انواع ریزش مو ، از جمله ریزش موهای مرتبط با استرس ، موقتی هستند و درمان این مشکل می تواند منجر به رویش مجدد مو شود.

چرا استرس باعث ریزش مو می شود؟
فولیکول های مو هدف بسیاری از پروتئین ها و هورمون هایی هستند که در پاسخ به استرس ترشح می شوند این مولکول ها در رشد مو نقش دارند و برخی از آنها بر چرخه رشد مو تأثیر می گذارد. فولیکول های مو نیز در پاسخ به استرس پوست عوامل استرس زا تولید می کنند.

استرس باعث افزایش سطح ماده P (SP) می شود ، پروتئینی کوچک که در پاسخ به استرس التهابی ، ایجاد درماتیت آتوپیک و پسوریازیس و اختلال در چرخه طبیعی رشد مو از سلول های عصبی آزاد می شود. استرس همچنین باعث افزایش سطح فاکتور رشد عصبی ، کاتکول آمین ها مانند آدرنالین ، نوراپی نفرین ، دوپامین ، پرولاکتین ، آدرنوکورتیکوتروپیک و گلوکوکورتیکوئیدها می شود - همه اینها می تواند به ریزش مو ، نازک شدن موها و مشکلات پوست سر کمک کند.

به گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس ، چگونه می توان ریزش موهای مرتبط با استرس را مدیریت کرد:

ملایم باشید
با موهای خود ملایم باشید و موها را با دقت کنترل کنید و زنان باید از استفاده از موهای ساینده یا مدلهای تند مانند بافتن موهای تنگ خودداری کنند.

شستن موها
متخصصین پوست توصیه می کنند که در شستن موهای خود تفاوتی وجود ندارد ، بنابراین اگر نیاز به شستن روزانه دارید ، نگران نباشید و اگر به جای هر روز هر دو یا سه روز آن را بشویید ، هر بار که شست و شو دهید موهای اضافی خود را از دست خواهید داد.

مهم است که از شامپو و نرم کننده مناسب برای تغذیه مو و فولیکول های مو استفاده کنید.

از بین بردن هرگونه کمبود هورمونی
اطمینان حاصل کنید که هیچ کمبود هورمونی مانند کم کاری تیروئید وجود ندارد و مطمئن شوید که به درستی درمان شده است. در صورت یائسگی زن ، انجام HRT توصیه می شود. متخصصان همچنین توصیه می کنند از رژیم غذایی متنوع ، متعادل و جامع استفاده کنید که به معنی پروتئین فراوان به همراه میوه ها و سبزیجات است زیرا حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان هستند.

آرام باشید
در زندگی خود وقت بگذارید تا استرس خود را از بین ببرید و این را در برنامه روزانه خود قرار دهید و راههای سریع برای آرامش را امتحان کنید ، مانند انجام یوگا ، مدیتیشن یا استفاده از وان آب گرم یا سونا.

ترک سیگار

کشیدن سیگار سرعت ریزش مو را افزایش می دهد ، بنابراین زمان ترک عادت فرا رسیده است. بیش از 7000 ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که بسیاری از آنها روی فولیکول های مو تأثیر منفی می گذارد ، جریان خون را کاهش می دهد و استرس اکسیداتیو را افزایش می دهد.سیگار کشیدن همچنین موهای شما را خشک و شکننده می کند.